Zoekmachine voordelen mobiele website? Met meer en meer mensen die hun telefoons en tablets gebruiken om te browsen op internet, is het van belang geworden om een website te hebben die op ieder platform geschikt is. Met andere woorden kies voor een responsive web design.
Simpel uitgelegd, responsive design houdt in dat een website pagina zich automatisch aanpast aan het formaat scherm waarop het bekeken wordt. Dit zorgt ervoor dat de website content die je bekijkt op je telefoon, tablet, laptop of pc altijd gebruiksvriendelijk blijft.
Maar wanneer het aankomt op SEO (zoekmachine optimalisatie), kan een responsive design dan jou helpen om hoger in Google te komen? Het antwoord hierop een dikke vette JA!
Google heeft inmiddels al aangekondigd om naar een mobile-first index over te stappen. Dit betekend dat een mobiel design belangrijker wordt dan ooit!
Google Houdt van Responsive
Sinds Google oppermachtig is voor de zichtbaarheid van jouw website, is het verstandig om te doen waar Google van houdt. Google raadt niet alleen een responsive web design als beste manier om mobiele gebruikers te bereiken aan, maar het geeft ook de voorkeur aan mobiel geoptimaliseerde websites in de zoekresultaten als jij op je telefoon zoekt. Dit is al helemaal het geval wanneer mobiele gebruikers voor lokale diensten zoeken.
Eén website, één URL
Vanuit een SEO perspectief is het niet handig om een aparte mobiele website te hebben. Deze heeft namelijk een aparte URL, wat betekend dat je met je mobiele website nog geen waarde in Google hebt en deze nog helemaal van de grond af moet opbouwen. En daarbij komt ook nog dat de meeste aparte mobiele websites niet goed scoren in Google vergeleken met PC websites.
Aan de andere kant, door je website responsive te maken, behoudt jij je opgebouwde waardes. Dit houdt dus ook in dat jij je SEO (zoekmachine optimalisatie) kunt focussen op één website. Hierdoor behoudt jij je links naar je website (in tegenstelling tot een aparte mobiele website) welke je een boost geven in de zoekresultaten van Google.
Responsive verminderd het Bouncepercentage
Zelfs als een website netjes boven aan in de resultaten komt, als het design dan niet effectief werkt op een mobiel apparaat (telefoon of tablet), zal het bouncepercentage (het percentage dat je website verlaat na het bezoeken van maar één pagina) een groot probleem zijn. Mobiele websites lijden namelijk bij een hoog bouncepercentage als de content te verschillend is van de content aangeboden op een PC. Google zal dit hoge percentage interpreteren als een teken dat de website geen relevante content aan de gebruikers toont, welke voor een daling in de zoekresultaten kan zorgen.
Een responsive design lost dit probleem op door alle gevonden content op dezelfde manier aan te bieden als op een pc, maar dan op een functionele manier. Responsive web design betekent dat je geen compromissen hoeft te doen op de content die je wilt laten zien. Dit verzekert dat de gebruikers altijd de content krijgen die ze zochten en op deze manier blijven ze op jouw pagina.
Gebruiksvriendelijkheid is verbetert
Websites zijn in de basis niet meer dan een middel om content te delen. Een gebruiksvriendelijke website maakt het gemakkelijker voor bezoekers om content te vinden, op te nemen en te delen. Boven alles legt een responsive design in het ontwerp de nadruk op een goede gebruikerservaring en laat dat nu net een zeer belangrijke ranking factor van Google zijn!
Comments are closed.