Een Google AdWords Campagne Opzetten en wat er allemaal bij komt kijken.
Stap 1 – Het begin.
Wie ben jij en wat verkoop je? Waarom verkoop je dit? Waarom zou ik dit moeten kopen? Voor een Google AdWords campagne opzetten is belangrijk dat je weet in welke markt je zit. Hoe zien jouw klanten eruit. Nog beter gezegd hoe ziet jouw ideale klant eruit. Maak een profiel van jouw ideale klant. Wat vinden ze leuk, waar komen ze vandaan, hoe oud zijn ze etc.
Nadat je dit hebt gedaan heb je een goed beeld aan wie jij je product wilt verkopen. Dan komt nu de vraag waarom ze van jou zouden moeten kopen. Je gaat dus verkoopredenen bedenken die uniek zijn (USP). Denk hier goed over na. Kijk eens wat je concurrent roept voor inspiratie. Kun jij dat beter, sneller of anders?
Stap 2 – Zoekwoord Analyse
Welke zoekwoorden gebruiken potentiële klanten om jouw product of dienst te vinden? Hoeveel mensen zoeken maandelijks op dit zoekwoord? Hoeveel geld verdienen adverteerders op dit zoekwoord? Deze lijst ga je gebruiken voor het opzetten van je Google AdWords campagne.
Om zoekwoorden te achterhalen kun je je website doorzoeken, kijken bij je concurrenten, je klanten vragen of collega’s, vrienden en familie. Ook is er de mogelijkheid om tools te gebruiken zoals:
- Google Zoekwoorden planner
- WordStream
- Ubersuggest
Doe vervolgens eens in de zoveel tijd een zoekwoorden analyse om te kijken of er nog zoekwoorden bij zijn gekomen.
Stap 3 – Google AdWords Campagne opzetten
Maak een Google Account aan en vul de gevraagde gegevens in. Kies een campagne type en naam. Kies je geografische locatie waar je wilt dat je advertenties vertoont worden. Kies je biedingstrategie en stel je dagelijkse budget in. Creëer je adgroep en schrijf een advertentie. Voeg de zoekwoorden toe waar je op gevonden wilt worden. Stel een maximum bod in wat je per klik wilt betalen (dit kan per zoekwoord). Kijk na of alles goed staat.
Zorg voor een goede structuur
Bouw je campagnes en adgroepen zo logisch mogelijk op. Bijvoorbeeld verkoop je auto’s noem je campagne dan auto’s en je adgroepen de merken die je verkoopt.
Voorbeeld:
Campagne: Auto’s
- Opel
- BMW
- Mercedes
Stap 4 – Google AdWords optimaliseren
Instellingen:
Type
in welk netwerk van Google wil je gevonden worden. Je kunt kiezen uit:
- Zoeknetwerk met Display Select
- Alleen in het Zoeknetwerk
- Alleen in het Display Netwerk
- Shopping
- Video
Extra: kies je voor alleen in het zoeknetwerk dan kun je bij ‘Netwerken’ selecteren of je ook bij zoekpartners van Google gevonden wilt worden. (bijvoorbeeld een site als bol.com). Wil je dit niet vink dan inclusief zoekpartners af. (aanbevolen voor beginners)
Apparaten
Op welke apparaten wil jij dat je advertenties vertoont worden? Je kunt kiezen uit tablets, mobiele telefoons en Computers. Je kunt er voor kiezen om je bod te verhogen of te verlagen per type apparaat.
Extra: je kunt je bod met 100% verlagen zo wordt je advertentie niet getoond op het geselecteerde type apparaat.
Locaties
In welke landen, provincies, regio’s, steden wil jij dat je advertentie getoond wordt. Wil je heel specifiek adverteren selecteer dan alleen de locaties waar jij gevonden wilt worden.
Dan heb je nog uitgesloten locaties. Dit zijn locaties waar je 100% zeker van wilt zijn dat je hier geen verkeer van wilt hebben.
Locatieopties
Targeten
Bij een Google AdWords campagne opzetten krijg je drie opties van Google. Voor beginners wordt aanbevolen dat je begint met mensen die zich bevinden in, zoeken naar of interesse tonen in mijn target locatie. Dit raad ik je ook aan.
De andere opties zijn: Mensen in mijn getargete locatie en mensen die zoeken naar of interesse tonen in mijn targetlocatie
Uitsluiten
Mensen die zich bevinden in, zoeken naar of interesse tonen in mijn uitgesloten locatie (aanbevolen) en Mensen in mijn uitgesloten locatie.
Talen
Om te bepalen waar je advertenties worden weergegeven, kijkt AdWords naar de Google-taalinstelling van een gebruiker of naar de taal van zoekopdracht van de gebruiker, naar de op dat moment weergegeven pagina of recent bekeken pagina’s in het Google Display Netwerk (GDN).
Biedstrategie
Google heeft een aantal biedstrategieën, ik adviseer om met handmatige biedingen te beginnen. Zo heb je de meeste controle over je budget.
Weergavesnelheid
Hier heb je twee keuzes in:
Standaard
De weergave van advertenties optimaliseren, zodat het budget gelijkmatig wordt uitgegeven (aanbevolen)
Versneld
De weergave van advertenties niet optimaliseren, zodat het budget sneller wordt uitgegeven. Hierdoor kan jouw budget vroegtijdig opraken.
Mijn advies is om met de eerste te beginnen als je niet zo’n groot budget ter beschikking hebt. Zo worden je advertentie vertoningen over de gehele dag verdeeld.
Advertentie-extenties
Gebruik deze optie om relevante bedrijfsinformatie weer te geven bij uw tekstadvertenties.
- Extensies voor sitelinks
- Locatie-extensies
- Oproepextensies
- App-extensies
- Highlight-extensies
- Extenties voor website-infomatie
- Berichtextensies
- Prijsextensies
- Locatie-extenties voor partners
Planning
Wanneer je wilt dat je campagne start en eindigt.
Advertentieplanning
Je kunt specifieke uren en dagen kiezen om jouw advertenties te laten weergeven wanneer je verwacht dat ze het meeste succes hebben.
IP-Uitsluitingen
Voer de IP-adressen in waarop uw advertenties niet weergegeven moeten worden.
Opmerking: er worden mogelijk nog vertoningen en klikken gegenereerd door uitgesloten IP-adressen, als een site op het Google-netwerk de IP-gegevens van een gebruiker niet weergeeft. Houd er rekening mee dat deze lijst alleen van toepassing is op advertenties in de geslecteerde campagne.
Extra: achterhaal IP-adressen van je concurrenten en sluit deze uit.
Stap 5 – Advertenties
Bij een Google AdWords campagne opzetten let je er op hoe je advertenties zo optimaal mogelijk inricht. Hier komen een tweetal zaken om de hoek kijken. Copywriting en persuasion. Dit zijn twee belangrijke elementen die ervoor zorgen of jouw advertenties succesvol zullen zijn.
Je wilt je mogelijke bezoekers verleiden met je advertentie(s). Want je wilt dat ze op jouw advertentie klikken en niet die van je concurrent. Zorg ervoor dat je advertenties sowieso duidelijk, relevant (aan de zoekwoorden) en simpel zijn. Maak advertentieteksten met de zoekterm erin. Doe dit voor elk belangrijk zoekwoord.
Geef vervolgens eerst de voordelen in je advertentietekst en daarna de mogelijkheden/aanbieding(en).
Je kunt gebruik maken van de Swiss-knife strategie. Schrijf teksten voor bijvoorbeeld:
- Je klant
- De beste vriend van je klant
- Grootste vijand van de klant
- Iets waar je klant van houd
- Iets wat je klant haat
Daarna kies je ervoor om je teksten visueel, auditief of tastbaar te maken.
- Voorbeeld visueel: Vuur rode Ferrari
- Voorbeeld auditief: Brullende Ferrari V12
- Voorbeeld tastbaar: Voel de trilling van een Ferrari
Voorbeelden (goede) advertentie titels:
- De kunst van …
- Het kleine geheim dat…
- De waarheid over…
- De feiten over…
- De geschiedenis van…
- Het verhaal van…
- De sleutel tot..
Zorg dat je powerwoorden gebruikt in je advertenties die bepaalde emoties uitlokken.
Stap 6 – Zoekwoorden
Je kunt zoekwoorden op bepaalde manieren instellen. Specifiek of breed. Dit doe je door bepaalde interpunctie tekens/symbolen te gebruiken. Dit is een Google AdWords campagne opzetten must!
Voorbeeld-specifiek:
[Rode Ferrari F40]
Voorbeelden-breed:
“Rode Ferrari F40” (moeten in deze volgorde worden gebruikt om getoond te worden)
Ferrari +Rood +F40 (moeten deze woorden bevatten in de zoekopdracht)
Uitsluitingswoorden
Dit zijn woorden waar je 100% zeker niet op gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld worden zoals gratis, goedkoop etc.
Kwaliteitesscore
Dit is een belangrijk onderdeel voor Google. Als je ervoor zorgt dat jouw zoekwoorden :
- Een hoge verwachte klikfrequentie hebben
- Een hoge advertentierelevantie hebben en;
- Een goede ervaring op de bestemmingspagina hebben
Krijg je een goede kwaliteitsscore dan zal dat resulteren in goedkoper adverteren. Pauzeer tevens zoekwoorden waarvan je denkt dat ze je geld kosten en niets opleveren.
Stap 7 – Conversie
Conversies zijn handelingen die jij wilt dat een klant uitvoert. Bijvoorbeeld zich inschrijven voor een nieuwsbrief of een download doet op je website. Belangrijke conversies om bij te houden zijn:
- Wanneer iemand op een specifieke pagina land.
- Wanneer iemand je belt nadat ze je advertentie hebben gezien of je site hebben bezocht.
- Wanneer iemand een persoon je software download.
Check regelmatig je conversie tracking codes. Updates van je website kunnen deze nog wel eens verwijderen.
Stap 8 – Landingspagina
Veel bedrijven maken gebruik van landingspagina’s om zoveel mogelijk traffic naar hun website te genereren. Deze pagina’s zijn echter vaak ontwikkeld met de focus op het genereren van bezoekers in plaats van daadwerkelijke conversies. Om ervoor te zorgen dat je daadwerkelijk conversies uit jouw landingspagina’s gaat halen, heb ik dit Google AdWords campagne opzetten artikel geschreven met belangrijke tips.
Zoekmachinepagina
Een landingspagina die een tekst bevat met de focus op een bepaald zoekwoord, met de doelstelling om zoveel mogelijk mensen via de zoekmachine naar de desbetreffende pagina te lokken.
Campagnelandingspagina
Een landingspagina die speciaal is opgemaakt voor een campagne. Door middel van bijvoorbeeld Google AdWordscampagnes, social-mediacampagnes of advertenties breng je deze pagina onder de aandacht van jouw doelgroep.
Bepaal je doelstellingen en Key Performance Indicators
Zoals je hierboven al zag zijn er verschillende soorten landingspagina’s. Iedere landingspagina heeft zijn eigen doelstellingen. Om ervoor te zorgen dat je een effectieve landingspagina ontwikkelt, moet je eerst op papier zetten wat je doelstelling(en) zijn. Hieronder enkele voorbeelden van doelstellingen met daarbij de behoren Key Performance Indicators (KPI’s). De KPI’s zijn te analyseren met Google Analytics.
Genereren van aandacht en naamsbekendheid
Je doelstelling is dat je wilt dat mensen jou beter kunnen vinden via de zoekmachine van Google. Je maakt hierbij een landingspagina waarbij de focus ligt op een bepaald zoekwoord waar mensen veel op zoeken. Daarnaast wil je dat als mensen op de landingspagina uitkomen, ze verder zoeken op jouw website.
Voorbeeld KPI’s:
- Aantal unieke bezoekers
- Aantal paginaweergaven na bezoek van landingspagina
- Gemiddelde sessieduur
- Bouncepercentage (bezoekers die de website bezoeken en direct weer verlaten)
Bezoeker aanzetten tot actie
Je doelstelling is dat je wilt dat mensen op jouw landingspagina uitkomen, waarna ze een bepaalde handeling verrichten. Denk hierbij aan het achterlaten van hun e-mailadres, downloaden van een kortingscoupon, contact opnemen of aanschaffen van een product.
Voorbeeld KPI’s:
- Aantal unieke bezoekers
- Gemiddelde sessieduur
- Bouncepercentage
- Aantal behaalde acties
Weet wie jouw doelgroep is
Je kunt geen landingspagina ontwikkelen als je niet weet wie jouw doelgroep is. In het boek Cultures and Organizations: Software of the Mind wordt per land duidelijk gemaakt hoe wij mensen van elkaar verschillen en wat de behoeftes zijn van de verschillende culturen.
Enkele belangrijke aspecten van een doelgroep zijn: leeftijd, persoonlijkheid en geslacht. Als je de belangrijke doelgroepaspecten in beeld hebt gebracht, is het van belang dat je op doelgroepniveau rekening houdt met:
- Behoefte van de doelgroep
- Kleurgebruik van de pagina
- Afbeeldingen die je gaat gebruiken
- Tone of voice
Overtuig de bezoeker
Dagelijks worden we overspoeld met vele reclames. Het is dus jouw taak om de bezoeker te overtuigen. Er zijn verschillende psychologische technieken hoe je dit kunt aanpakken. Ik behandel er hieronder 3.
Verkoop de droom:
Als je de bezoeker wilt aanzetten tot actie, dan kun je het beste de droom verkopen. Praat dus niet over jouw product maar laat weten wat de waarde van het product is. “A great party starts with a great invitation!”
Sociale bewijskracht
De meeste mensen op deze wereld zijn kuddedieren. Een leuk voorbeeld zie je hieronder in een Youtubefilmpje over sociale bewijskracht.
Als je mensen dus wilt overtuigen moet je bewijzen dat meerdere mensen hetzelfde hebben gedaan. Hierdoor zul je zien dat mensen sneller geneigd zijn om ook de actie uit te voeren. Enkele voorbeelden:
- Al meer dan 100.000 abonnees
- Al meer dan 100 tevreden klanten
- Dit artikel is al 120.000 keer gedownload
- Deze mensen gingen u voor
Autoriteit
Wij mensen zijn vaak gevoelig voor autoriteiten. Denk maar eens aan die tandpastareclame waarbij je mensen in witte jassen hun verhaal ziet doen. Via jouw landingspagina kun je hier ook gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan een call to action die zegt: Vraag nu naar de mening van een expert.
Maak gebruik van duidelijke call to actions
Aan de hand van jouw doelstellingen kun je de landingspagina voorzien van verschillende call to actions. Een call to action is een techniek om mensen aan te zetten tot actie en kan er op verschillende manieren uitzien. Hieronder behandel ik belangrijke aspecten van een effectieve call to action.
Omkadering
Door gebruik te maken van een omkadering zul je zien dat de call to action meer naar voren komt.
Kleur en contrast
Kleuren kunnen gebruikt worden om een bepaalde emotie op te roepen. Oranje is een kleur die ons aanzet tot actie maar ook staat voor warmte, vriendelijkheid en duidelijkheid. Een goede kleur dus voor een call to action. Daarnaast is het verschil in contrast van belang zodat het formulier ook daadwerkelijk naar voren komt.
Aanwijzen
Om het oog naar de call to action te krijgen, kun je gebruik maken van een aanwijzer. Een aanwijzer kan er op verschillende manieren uitzien:
- Een persoon die naar de call to action kijkt en of wijst.
- Een pijl die de call to action aanwijst.
Ruimte
Geef de call to action voldoende lucht en ruimte. Hierdoor zorg je ervoor dat hij nog meer opvalt
Benaming
Uit verschillende testen die ik heb gedaan, blijkt dat het van groot belang is dat je de knop een duidelijke omschrijving meegeeft. Een knop waarbij mensen een product aanschaffen moet niet heten: “Submit” maar moet je bijvoorbeeld noemen “Schaf mijn product aan”. Deze kleine wijziging kan grote gevolgen hebben.
Stap-9 Meten is weten:
Zorg er voor dat je de landingspagina in de gaten houdt. Houd wekelijks of maandelijks de statistieken in de gaten aan de hand van de opgestelde KPI’s. Uiteraard kun je ook kijken of de landingspagina moet worden aangepast. Dit kun je doen door middel van een heatmap of A/B-testen waarbij je verschillende soorten pagina’s maakt en dan test welke pagina zorgt voor het beste resultaat.
Google Analytics
Koppel Google analytics aan je website om meer inzicht te krijgen in wat je bezoekers doen op je website en uiteraard je landingspagina. Zo kun je o.a. zien hoe lang ze op je pagina’s blijven, hoeveel pagina’s ze bezoeken en of ze daadwerkelijk een actie uitvoeren (conversie).
Hotjar
Dit is een gratis tool om te zien hoe jouw bezoeker zich voort beweegt op jouw website. Hotjar maakt een opname van de bezoeker zodat jij precies kan zien hoe de bezoeker jouw website gebruikt. Tevens meet het ook waar er geklikt wordt, hoe ver er gescrollt wordt en waar de meeste muisbewegingen zijn.
Hierdoor kun jij beetje bij beetje je landingspagina’s optimaliseren zodat je er steeds meer conversies uithaalt.
Google AdWords Campagne Opzetten Uitbesteden?
Bezoek dan mijn Google AdWords Uitbesteden pagina of neem direct contact met mij op via mail of telefoon.
scoor@onlinemetyannick.nl of bel mij op +31(0)623312499
Google AdWords Uitbesteden
Comments are closed.