Basisregels goede website? Welke zijn er en waarom zou je ze gebruiken? Je kunt als MKBer/ZZPer wel je eigen visie op je website loslaten, maar is dit wel effectief? Weet jij wat online werkt en wat niet?
Persoonlijk denk ik dat veel ondernemers geen idee hebben van wat wel en niet werkt op een website. Vaak denken ze dat een mooie website hun meer klanten zal opleveren.
Helaas gaat deze vlieger niet op. Daarom leg ik je in dit artikel de basisregels uit waar jij je aan kunt houden.
Het F Patroon
Veel grote bedrijven hebben onderzoek gedaan hoe mensen hun website scannen. Uit deze onderzoeken is gebleken dat mensen scannen in een F-patroon. Ze beginnen vrijwel altijd linksboven. Zorg er dus altijd voor dat hier jouw belangrijkste boodschap staat.
Waar je ook voor moet zorgen is dat je alle informatie waarvan jij denkt dat je bezoeker deze echt moet weten. Boven de fold/vouw (wat je als eerste ziet op een website zonder te scrollen) staat. Zet daarom altijd je belangrijkste woorden zo ver mogelijk vooraan.
Dan is de kans het grootst dat je bezoeker deze ook leest en zo geprikkeld wordt om verder te lezen.
Aandachtsspanne
Tegenwoordig heb je maar een paar tellen om de aandacht te trekken van jouw bezoeker. Heb jij dan te veel afleiding op je website. Is de kans groot dat je bezoeker weer weg gaat, omdat ze te veel tegelijk moeten verwerken.
Om de cognitieve lading van je bezoeker zo laag mogelijk te houden. Zorg je ervoor dat er een duidelijke aandachtshiërarchie is. Laat je kopteksten goed opvallen door ze groot en dik gedrukt te maken. En dat je je teksten op je website opdeelt in behapbare en scanbaren stukjes.
Advertentie blindness
Sinds wij tegenwoordig massaal banner-advertenties negeren en adblockers downloaden. Doe je er goed aan om na te denken over welke vormen van content (teksten, afbeeldingen etc) jij op je website zet.
Het is daarom anno 2017 zeer belangrijk dat jij waardevolle content creëert. Die jou bezoekers graag willen lezen en delen op bijvoorbeeld op social media. Op deze manier zullen bezoekers jou ook gaan zien als een autoriteit in jouw vakgebied.
Afbeeldingen voor je website
Iedereen weet wel dat wij afbeeldingen sneller verwerken dan tekst. Het is daarom ook niet zo gek dat dit een belangrijk element is van jouw website. Kies afbeeldingen daarom zorgvuldig, een stockfoto is misschien mooi maar mensen voelen er niks bij.
Je kunt beter kiezen voor zelf gemaakte foto’s die contextueel en emotioneel relevant zijn. Je bezoeker voelt dan eerder een connectie met jouw onderneming. Een tip: gebruik (hoge resolutie) foto’s met gezichten met natuurlijke gezichtsuitdrukkingen deze grijpen het best de aandacht.
Testen, Testen, Testen
Als je echt wilt weten wat precies werkt voor jouw doelgroep zul je moeten testen. Er zijn verschillende test mogelijkheden. Een voorbeeld hiervan is A/B testen. Hierbij maak je minimaal twee varianten van een pagina die je het tegen elkaar op laat nemen.
En als je budget het toelaat is het het waard om te investeren in eye-tracking. Zo kun je exact zien waar jou bezoeker naar kijkt op je website en hoelang.
Basisregels goede website
Nu weet je de vijf belangrijkste regels die je kunt toepassen om jouw website effectiever te maken. Wees niet te eigenwijs maar pas deze regels toe. Het zijn niet voor niets de basisregels voor een betere website.
Hulp nodig met het toepassen van deze 5 basisregels?
Neem dan contact op met mij via 06-23312499 of mail naar scoor@onlinemetyannick.nl. Online met Yannick, jouw online marketing expert!
Neem Contact Op
Comments are closed.