Nieuwe data van Facebook en van onderzoekers laten zien hoeveel invloed Facebook nu eigenlijk heeft op ons leven. Dit gecombineerd met verschillende aanpassingen die Facebook heeft gemaakt omtrent het publiceren van “nieuws” en hoe het samenwerkt met andere sites. De status van Facebook is gigantisch en belangrijk voor jouw business.
Hieronder vind je 8 redenen waarom Facebook voor bedrijven nodig is in 2017:
1. 400 miljoen gebruikers wereldwijd
Facebook heeft bekend gemaakt dat ze meer dan 400 miljoen leden hebben, dit maakt Facebook het derde grootste land van the wereld, als het een land zou zijn.
2. De gemiddelde gebruiker spendeert 55 minuten per dag aan Facebook
Bijna één uur per dag, per gebruiker. Dat is heel wat Facebook tijd. Hoe kan jouw bedrijf een portie van die aandacht grijpen? Deze data is gebaseerd op Facebook zijn eigen gepubliceerde statistieken.
3. Een gemiddelde Facebook gebruiker heeft 130 vrienden
Zullen Facebook gebruikers vrienden blijven toevoegen? Dit hangt af van hoe ze hun Facebook vrienden zien. 130 vrienden komt bijna overheen met “dunbars number” van 150 – het theoretische getal van het maximaal aantal vrienden waar je een relatie mee kunt onderhouden, volgens de Britse wetenschapper Robin Dunbar.
Als Facebook blijft draaien om de relaties die je daadwerkelijk hebt in het echte leven – mensen die je dus “echt” kent, dan zal het toevoegen van nieuwe vrienden maar langzaam gaan.
4. De gemiddelde Facebook gebruiker wordt fan van 4 nieuwe pagina’s per maand
Als je wilt dat honderden mensen fan moeten worden van je Facebook bedrijfspagina, dan is het een slim idee om je verwachtingen te herzien. De gemiddelde Facebook gebruiker wordt maar fan van 4 pagina’s per maand. Dat is niet erg veel. Gezien het aantal bedrijven, organisaties en goede doelen waarmee we regelmatig in contact komen.
Als je groei van je Facebook bedrijfspagina ziet als een belangrijke factor om je bedrijf te laten groeien, moet je zorgen voor een duidelijke rationele reden waarom een bezoeker/klant jouw pagina zou moeten liken.
Je zou ook kunnen overwegen om via een strategische weg jouw Facebook pagina te promoten.
5. Maar 4% van alle pagina’s heeft 10.000 of meer fans
Als jouw Facebook pagina er uit ziet als een spookstad ben je echt niet de enige. Uit een studie van 600.000 Facebook pagina’s blijkt dat maar 4% van alle pagina’s 10.000 of meer fans heeft. En maar 0,76% heeft er 100.000 of meer.
Daarom is het zo belangrijk om met je Facebook strategie te focussen op de interactie met je huidige fans, in plaats van het alleen maar meer fans willen krijgen.
6. Wall posts hebben geen impact op populariteit
Uit dezelfde studie werd ook geconcludeerd dat er geen overeenkomst was tussen hoe vaak er gepost werd en het aantal likes op een Facebook pagina. Alhoewel en dit is zeker belangrijk om te weten, is er wel een sterke overeenkomst tussen de hoeveelheid content zoals, notes, links, foto’s en video’s gepost en het aantal fans op een pagina.
Dus, wil je je Facebook pagina laten groeien, is het belangrijk dat je meer dan alleen simpele wall posts doet. Post dus ook video’s, foto, links en andere content.
7. Aangepaste Nieuws Feed
Facebooks verandering naar een algoritme gedreven nieuws feed betekent dat ook al is iemand fan, dat deze fan niet iedere wall post of status update van jou te zien krijgt. In plaats daarvan is de standaard nieuws feed nu op zo’n manier gecomprimeerd dat je alleen maar nieuws te zien krijgt waarvan Facebook denkt dat het interessant voor je is, gebaseerd op interacties met deze pagina in het verleden en interacties van je vrienden met deze pagina.
Hierdoor ontstaat een enorme focus op content die voor interacties zoals likes, shares en reacties zorgt. Dus let op dat je goed in de gaten houdt wat voor content scoort op jouw pagina. Zo achterhaal je wat het beste werkt voor jouw merk.
8. Real-Time Zoeken verandert het spel
Facebook maakt tegenwoordig bijna alle content publiekelijk beschikbaar, tenzij je via privé instellingen hebt aangegeven dit niet te willen. Twitter heeft zijn data toevoer geopend voor iedereen (niet alleen grote ontwikkelaars). Google en Bing nemen deze (real-time) data op in hun zoekresultaten.
Dit heeft grote gevolgen voor zoekmachine optimalisatie en reputatie management, omdat een negatieve status update over je merk nu ineens op de eerste pagina van Google kan belanden. (op zijn minst tijdelijk). Het uitzetten van dit plan door Facebook is nog steeds bezig, maar zorg er dus voor dat iemand in jouw bedrijf deze real-time zoekopdrachten bijhoudt, het liefst vandaag nog!
Comments are closed.